Wczytywanie
AUKSO

Koncerty.

HARMONIKA / BAŁAGAN – PORZĄDEK K
24.06 | godz. 11:00
HARMONIKA / BAŁAGAN – PORZĄDEK
24.06 | godz. 11:00
HARMONIKA / BAŁAGAN – PORZĄDEK
Joanna Bronisławska aka Asi Mina - prowadzenie Oto ostatni element z wielkiej i wspaniałej siódemki, która składa się na dzieło muzyczne czyli każdy utwór czy piosenkę – HARMONIKA, nie mylcie z harmonijką! Porozmawiamy o tym co to znaczy harmonia i dlaczego większość osób szuka jej w swoim życiu – tymczasem okazuje się, że o wiele łatwiej znaleźć ją w muzyce. Czy ktoś lubi sprzątać? Chyba nie bardzo. Ładne jest powiedzenie Pana Kuleczki: „Bałagan to tylko inna nazwa początku porządku”. Dowiemy się co to konsonanse i dysonanse i zobaczymy, że każdemu podoba się coś innego – wspaniale! Tym razem wykorzystamy wiedzę zdobytą na wcześniejszych spotkaniach i wspólnie z artystami AUKSO stworzymy dzieło muzyczne, ze wszystkimi jego elementami! A efekt naszej pracy nagramy. Na koniec zastanowimy się czy poznane elementy dotyczą tylko muzyki. Do zobaczenia!
Kup Bilet
AUKSO4KIDS
MAREK DYJAK P
17.06 | godz. 19:00
MAREK DYJAK
17.06 | godz. 19:00
MAREK DYJAK
Ciosy, które przyjął od losu i które sam sobie zadał ma wypisane na twarzy i zaklęte w głosie. Jest pełen skrajności. Jest kruchym wrażliwcem o głosie bezwzględnego brutala, nieśmiałym, skrytym człowiekiem, który na scenie obnaża się w akcie bezwstydnej, artystycznej szczerości. Z wykształcenia hydraulik, z wyboru – jak sam o sobie mówi – barowy grajek, zakochany w muzyce i poezji, karierę rozpoczął wygrywając Studencki Festiwal Piosenki w Krakowie oraz świnoujską FAMĘ. Później były płyty – od „Sznyt” z 1997 roku po „Kobiety” sprzed trzech lat, ale w 2017 ukaże się nowy album – i koncerty. Było nocne życie, które zaprowadziło wokalistę na skraj przepaści. Można o tym wszystkim przeczytać w szczerej jak spowiedź biograficznej książce „Polizany przez Boga”, ale nie da się tego nie usłyszeć w interpretacjach Dyjaka. Tak brzmi życie.
Kup Bilet
POLISH SOUNDS
AUKSO PLAYS ROJEK M
10.06 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS ROJEK
10.06 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS ROJEK
Artur Rojek - śpiew Urodzony w Mysłowicach – i wciąż im wierny – Artur Rojek to na rodzimej scenie alternatywnej człowiek-instytucja. Jest popularyzatorem muzyki, organizatorem ściągającego artystów i publiczność z całego świata OFF Festivalu Katowice, ale najpierw i przede wszystkim – artystą. Dostarczał nam wielu wzruszeń śpiewając w Myslovitz i Lennym Valentino, obecnie z powodzeniem tworzy i koncertuje samodzielnie. Jego debiutancki album „Składam się z ciągłych powtórzeń” uznany został przez wielu krytyków za najważniejszą polską płytę 2014 roku. Słyszeliśmy już głos Rojka w najróżniejszych kontekstach i aranżacjach – od mocnego, gitarowego grania, przez elektronikę, po brzmienia akustyczne – ale z orkiestrą smyczkową jeszcze nie śpiewał. Wyboru 10 utworów, które zostaną zaprezentowane tego wieczoru dokona sam Artur, a potem… wszystko się może zdarzyć.
Kup Bilet
AUKSO MODERN
INNERCITY ENSEMBLE N
03.06 | godz. 19:00
INNERCITY ENSEMBLE
03.06 | godz. 19:00
INNERCITY ENSEMBLE
Takie składy zwykło się określać supergrupami, choć w Innercity Ensemble próżno szukać twarzy znanych z telewizji i głosów spopularyzowanych przez radio. Mamy do czynienia z herosami undergroundu, jedną z emanacji tajemniczego kolektywu Milieu L'Acéphale, spadkobiercami najlepszych tradycji Mózgu. Muzycy, których znamy z nagrań i występów pod takimi szyldami jak Stara Rzeka, Alameda 5, HATI, Kapital, Something Like Elvis, T’ien Lai, Ed Wood, Tropy czy X-Navi:Et całe swoje dotychczasowe doświadczenie kanalizują w strumieniu transowej muzyki, w której jazz płynie obok post-rocka, a kraut-rock rozgrzewa się do temperatury rdzennego pulsu Afryki. Mantryczna muzyka Innercity Ensemble pełnię siły osiąga na scenie, ale i obok płyty nie da się przejść obojętnie – brytyjski portal The Quietus uznał ich „III” za jedną z trzech najlepszych płyt 2016 roku.
Kup Bilet
NEXT WAVE
ARTYKULACJA / ZAJĄC – WĄŻ K
27.05 | godz. 11:00
ARTYKULACJA / ZAJĄC – WĄŻ
27.05 | godz. 11:00
ARTYKULACJA / ZAJĄC – WĄŻ
Joanna Bronisławska aka Asi Mina - prowadzenie Dźwięki można wydobywać na różne sposoby. Jedne skaczą a inne pełzają – jak zwierzęta. Pobawimy się w montypythonowskie „Ministerstwo głupich kroków” aby zrozumieć, że artykulację nie tylko słychać, ale także widać. Dowiemy się co oznaczają intrygujące słowa, brzmiące jak zaklęcia: glissando, staccato, col legno, tremolo, legato, pizzicato. Muzycy AUKSO zaprezentują nam techniki charakterystyczne dla instrumentów na których grają. A może razem wymyślimy jakąś zupełnie nową technikę? Wykorzystując folię bąbelkową udźwiękowimy chłodzącą opowieść o pingwinach. Zagramy także na kolorowych workach foliowych tworząc słuchowisko o podniebnych lotach i głębinach oceanu. Szumiąco-szeleszczące brzmienia połączymy z bardziej tradycyjnymi dźwiękami instrumentów takich jak ukulele czy dzwonki chromatyczne.
Kup Bilet
AUKSO4KIDS
SKALPEL P
20.05 | godz. 19:00
SKALPEL
20.05 | godz. 19:00
SKALPEL
Niektórzy twierdzą, że Skalpel zajmuje się głównie zdmuchiwaniem kurzu ze starych polskich płyt jazzowych. Sporo w tym racji, zaiste dmuchają ile sił w płucach, ale później nadają tym swoim odkryciom zupełnie nowego blasku – tnąc, klejąc, łącząc w nowe całości i doprawiając elektroniką. Marcin Cichy i Igor Pudło rozpoczęli współpracę w 2000 roku i od razu zwrócili na siebie uwagę DJ-a Vadima, któremu towarzyszyli na lokalnej trasie. Z jego pomocą pierwsze demo Skalpela, zatytułowane – a jakże! – „Polish Jazz” – trafiło w odpowiednie ręce i wrocławski duet podpisał kontrakt płytowy z kultową brytyjską wytwórnią Ninja Tune, jedną z najważniejszych w branży. Dwie płyty – „Skalpel” i „Konfusion” – i jeden Paszport Polityki. Później zespół zawiesił działalność, by powrócić przed dwoma laty świetną płytą „Transit” i porywającymi koncertami.
Kup Bilet
POLISH SOUNDS
ADAM BAŁDYCH SOLO & PAWEŁ LISEK (VJ) N
13.05 | godz. 19:00
ADAM BAŁDYCH SOLO & PAWEŁ LISEK (VJ)
13.05 | godz. 19:00
ADAM BAŁDYCH SOLO & PAWEŁ LISEK (VJ)
„Nieskazitelna, wizjonerska gra” – to recenzent amerykańskiego portalu Jazz Corner. „Bez wątpienia Adam jest najbardziej rozwiniętym technicznie skrzypkiem żyjącym w naszych czasach” – to Frankfurter Allgemeine Zeitung. Pierwsze z brzegu przykłady na to, jak świat reaguje na grę wirtuoza, w którym nie bez powodu upatruje się godnego następcy Zbigniewa Seiferta czy Michała Urbaniaka. Był tzw. cudownym dzieckiem – ale niepokornym. Ze szkoły muzycznej wyleciał za niepoprawne zachowanie i jazzowe aspiracje, by kilka lat później zdobyć stypendium w Berklee College of Music i z wyróżnieniem ukończyć katowicką Akademię Muzyczną. Nagrywa dla prestiżowej niemieckiej wytwórni ACT Music, płyty które zasłużenie zdobywają entuzjastyczne recenzje. Pytany o inspiracje, jednym tchem wymienia Rachmaninowa, Radiohead i polską muzykę ludową. I to słychać.
Kup Bilet
NEXT WAVE
AUKSO PLAYS BACH - BACH REWRITE M
06.05 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS BACH - BACH REWRITE
06.05 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS BACH - BACH REWRITE
Piotr Orzechowski 'Pianohooligan' - Wurlitzer piano
Marcin Świątkiewicz - Rhodes piano
AUKSO
Marek Moś - dyrygent
„Zacznij od Bacha” – radzi Zbigniew Wodecki i warto go posłuchać. Tym bardziej, że nawet kiedy zdaje się nam, że muzykę Jana Sebastiana znamy aż za dobrze, nowe podejście interpretacyjne może nam ją odkryć na nowo. Takim przedsięwzięciem jest zainicjowany przez Filipa Berkowicza projekt Bach Rewrite, w ramach którego koncerty klawesynowe lipskiego kantora grane są na pianinach elektroakustycznych Rhodesa i Wurlitzera. Ale choć za instrumentami zasiadają najbardziej niepokorny dziś pianista polskiego jazzu i jego awangardowych okolic – Piotr Orzechowski ‘Pianohooligan’ oraz jeden z najbardziej utalentowanych klawesynistów młodego pokolenia – Marcin Świątkiewicz – ich wizja Bacha nie jest obrazoburcza, choć dopuszcza element twórczej swobody i improwizacji w autorskich kadencjach. Za sprawą brzmienia Bach stał się tu bardziej aktualny, za sprawą Bacha soliści zbliżyli się do źródeł granej przez siebie muzyki, a słuchaczom została czysta radość. Wszyscy coś zyskali.
Kup Bilet
AUKSO MODERN
AGOGIKA / ŚLIMAK – GEPARD K
22.04 | godz. 11:00
AGOGIKA / ŚLIMAK – GEPARD
22.04 | godz. 11:00
AGOGIKA / ŚLIMAK – GEPARD
Joanna Bronisławska aka Asi Mina - prowadzenie Szybciej! Wolniej! Tempo! Równo! Żywo! Majestatycznie! Muzyka trwa w czasie a czas płynie. Tym razem poeksperymentujemy z tempem. Muzycy orkiestry Aukso zagrają dla nas fragmenty tego samego utworu w różnych tempach czyli z różną szybkością. Sprawdzimy jak zmienia się muzyka pod wpływem zmiany tempa. Dowiemy się co to jest METRONOM, jak wyglądał kiedyś, a jakie tzw. kliki używają współcześni muzycy. Spróbujemy grać, klaskać lub śpiewać z jego pomocą. Odkryjemy także tajemnicę nazwy pewnego popularnego sklepu internetowego. Połączymy dotychczas zdobytą wiedzę o elementach dzieła muzycznego. Zrozumiemy jak ściśle agogika łączy się z rytmiką i że nie zawsze szybciej znaczy lepiej. Zastanowimy się dlaczego często szybko to jednocześnie głośno, a wolno to cicho, choć to dwa zupełnie różne elementy.
Kup Bilet
AUKSO4KIDS
ADAM STRUG & KWADROFONIK - REQUIEM LUDOWE N
15.04 | godz. 19:00
ADAM STRUG & KWADROFONIK - REQUIEM LUDOWE
15.04 | godz. 19:00
ADAM STRUG & KWADROFONIK - REQUIEM LUDOWE
Kwadrofonik narodził się z połączenia sił dwojga pianistów z Lutosławski Piano Duo z duetem perkusistów Hob-Beats Duo, co oznacza oryginalne brzmienie i niewyczerpane możliwości interpretacyjne. Adam Strug jest kompozytorem, poetą i wokalistą, o technice równie konserwatywnej, co brawurowej. Prowadzi zespół śpiewaczy Monodia Polska, wykonujący polskie pieśni przekazywane w tradycji ustnej. Wspólny materiał Kwadrofonik i Struga został oparty na tekstach z XIX-wiecznego „Śpiewnika Pelplińskiego” i nawiązuje do mazowieckich pieśni żałobnych. Funkcjonuje jednak poza czasem i gatunkami muzycznymi, w poruszający sposób przedstawiając moment przejścia od życia do śmierci. To muzyka, która zatrzymuje pędzący za oknem świat i gasi kolory. Koncert „Requiem ludowe” przypomina, że wszystko to marność… ale także to, że sztuka daje ukojenie.
Kup Bilet
NEXT WAVE
SORRY BOYS P
08.04 | godz. 19:00
SORRY BOYS
08.04 | godz. 19:00
SORRY BOYS
Mówi się, że wszystkie drogi prowadzą do Rzymu, ale „Roma” – tak zatytułowany jest nowy album zespołu – zaprowadziła Sorry Boys do Tychów. O ile poprzednie wydawnictwa grupy, albumy „Hard Working Class” i „Vulcano”, były po prostu świadectwem dobrego rozeznania muzyków w indierockowej materii, o tyle „Roma” jest śmiałą, ponadgatunkową wizją, w której rock alternatywny żyje w symbiozie z lokalną tradycją. Najlepszym przykładem utwór „Wracam”, zarejestrowany z gościnnym udziałem kurpiowskiej śpiewaczki Apolonii Nowak, ale cała ta płyta brzmi po prostu odważnie i oryginalnie. Największym atutem formacji, która ma chłopców w nazwie, pozostaje jednak dziewczyna – utalentowana wokalistka i charyzmatyczna osobowość sceniczna Bela Komoszyńska. Sorry, boys – tu zwracamy się do pozostałych członków zespołu – ale w tym Rzymie cesarzowa jest tylko jedna.
Kup Bilet
POLISH SOUNDS
AUKSO PLAYS KROKE M
01.04 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS KROKE
01.04 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS KROKE
Kroke w jidysz oznacza Kraków, bo to jest muzyka żydowskiego Krakowa, tego którego już nie ma, ale który przetrwał w pomnikach kultury, atmosferze Kazimierza, pamięci dawnych mieszkańców. Założony w 1992 roku zespół nawiązuje do muzyki klezmerskiej, odważnie łącząc ją z tradycją innych kultur, głównie Bałkanów, ale też zupełnie współczesnymi wpływami. Pełne żaru kompozycje Kroke i brawurowe ich wykonania, zjednały zespołowi wielu fanów, w tym Stevena Spielberga (zaprosił ich, by uświetnili krakowską premierę „Listy Schindlera”), Nigela Kennedy’ego (co zaowocowało wspólnymi nagraniami i koncertami), Petera Gabriela (zaprosił grupę na swój festiwal Womad oraz do studia nagraniowego, czego efekty znamy z jego płyty „Long Walk Home: Music from the Rabbit-Proof Fence”) i Davida Lyncha (ich utwór trafił na ścieżkę dźwiękową „Inland Empire”).
Kup Bilet
AUKSO MODERN
DYNAMIKA – KOLORYSTYKA / MYSZ – SŁOŃ K
25.03 | godz. 11:00
DYNAMIKA – KOLORYSTYKA / MYSZ – SŁOŃ
25.03 | godz. 11:00
DYNAMIKA – KOLORYSTYKA / MYSZ – SŁOŃ
Joanna Bronisławska aka Asi Mina - prowadzenie Wiemy już co to rytm i melodia, czas doprawić je emocjami! Co to jest dynamika? Co oznacza nazwa fortepian? Czym różni się mysz od słonia? Co ma wspólnego krokodyl z dynamiką a siła z muzyką? Czy dźwięki mają kolory? Czy brzmienia można zobaczyć? Na te i wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć razem poszukując i eksperymentując. A przy okazji pouczymy się trochę języka włoskiego! Będziemy badać związki pomiędzy kolorem, kształtem i dźwiękiem, a także wizualizować muzykę. Stworzymy swoje kolorowanki na podstawie wysłuchanych fragmentów muzycznych. AUKSO zagra dla nas jaśniej i ciemniej, a my spróbujemy odgadnąć jakiej barwy to odcień. Usłyszymy także ten sam utwór zagrany na różnych instrumentach, a także w rejestrach niskich i wysokich. Wybierzemy swojego faworyta!
Kup Bilet
AUKSO4KIDS
PUSTKI P
18.03 | godz. 19:00
PUSTKI
18.03 | godz. 19:00
PUSTKI
Niezwykły zespół, funkcjonujący na własnych prawach, poza modami i środowiskami. Ich debiutancki album – „Studio Pustki” – witany był jako długo oczekiwane na polskiej scenie nawiązanie do proto-punka i garażowego rocka zza oceanu, odpowiedź na The Stooges czy The Velvet Underground. Później były m.in. progresywne, ambitne „8 Ohm”, przykurzone, retro-popowe „Koniec kryzysu” i zamyślone, literackie „Kalambury”, z wierszami m.in. Bolesława Leśmiana, Juliana Tuwima i Władysława Broniewskiego zamienionymi w piosenki. Ostatnia póki co propozycja grupy nosi tytuł „Safari” i zawiera adekwatnie egzotyczną, barwną mieszankę rock’n’rolla, elektroniki i alt-popu. Nie da się więc Pustek jednoznacznie sklasyfikować, ale wszystko jest na swoim miejscu, dopóki historia ta rozgrywa się pomiędzy gitarą Radka Łukasiewicza a klawiszami i śpiewem Barbary Wrońskiej.
Kup Bilet
POLISH SOUNDS
GOŚKA ISPHORDING ###KONCERT ODWOŁANY### N
11.03 | godz. 19:00
GOŚKA ISPHORDING ###KONCERT ODWOŁANY###
11.03 | godz. 19:00
GOŚKA ISPHORDING ###KONCERT ODWOŁANY###
Klawesynistka Gośka Isphording ukończyła krakowską Akademię Muzyczną, później doskonaliła swoje umiejętności w Holandii, Belgii i Izraelu. Dziś sama wykłada techniki klawesynowe w konserwatorium w Amsterdamie. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Grywa w zespole – Roentgen Connection, którego jest współzałożycielką – i solo, a zapisem jej unikalnych interpretacji muzyki współczesnej na historycznych instrumentach jest album „Per Clavicembalo Moderno”. W Tychach Gośka Isphording zaprezentuje One (Wo)Man Show, czyli swój przegląd tego, co najlepsze mają do zaoferowania polscy kompozytorzy młodego pokolenia. W programie utwory Jagody Szmytki, Aleksandry Gryki, Ewy Trębacz, Jarka Plonki, Wojciecha Ziemowita Zycha i Aleksandry Kot, a także premiera „Sequenza II”, nowej kompozycji Cezarego Duchnowskiego.
Kup Bilet
NEXT WAVE
AUKSO PLAYS KNAPIK M
04.03 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS KNAPIK
04.03 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS KNAPIK
Urszula Kryger - sopran
Marcin Świątkiewicz - klawesyn
Magdalena Krupa - flet
Marek Moś - dyrygent
Eugeniusz Knapik to urodzony w Rudzie Śląskiej pianista, kompozytor i pedagog. Uczeń Henryka Mikołaja Góreckiego i Oliviera Messiaena. Specjalizuje się w repertuarze współczesnym. Wielokrotnie występował na Warszawskiej Jesieni i wielu prestiżowych festiwalach muzycznych Europy. Jako kompozytor chętnie nawiązuje do tradycji, od baroku po impresjonizm Debussy’ego, i wykazuje niekoniecznie dziś powszechne przywiązanie do melodii. Nie stroni przy tym od współczesnych rozwiązań i środków. Jego kompozycje niosą głębokie humanistyczne przesłanie, podkreślane łączeniem muzyki ze słowem, w tym poezją Valéry’ego i Cummingsa. W programie koncertu znajdą się m.in. „Wyspy na kameralną orkiestrę smyczkową”, za które kompozytor otrzymał w 1983 roku Nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego, a także napisany do słów Edwarda Stachury utwór „Przystępuję do Ciebie”.
Kup Bilet
AUKSO MODERN
MELODYKA / DRZEWO K
25.02 | godz. 11:00
MELODYKA / DRZEWO
25.02 | godz. 11:00
MELODYKA / DRZEWO
Joanna Bronisławska aka Asi Mina - prowadzenie Raz wysoko, a raz nisko, raz wesoło, a raz smutno. Melodie tak jak życie mogą być różne. Do poznanej już rytmiki dochodzi melodyka. Użyjemy instrumentu który każdy z nas ma przy sobie, a jest nim: GŁOS. Pomruczymy, poszepczemy, pokrzyczymy, pobuczymy, popiszczymy. Poznamy kalimbę i karimbę, a także bęben który gada. Pobawimy się w kompozytorów i stworzymy swoje melodie. Za punkt wyjścia posłużą nam obrazy znanych artystów. Wspólnie zastanowimy się skąd przychodzą nam do głowy melodie i co to jest wena, a także dlaczego niektóre melodie są znane na całym świecie i czy coś je łączy. Może odkryjemy tajną receptę na przebój? Wykorzystamy rury tonalne i zagramy razem! Zrobimy też wielką dźwiękową plamę. Dowiemy się co to jest gama i będziemy się wspinać po drabinie pięciolinii zostawiając na niej dźwiękowe ślady.
Kup Bilet
AUKSO4KIDS
ØRGANEK P
18.02 | godz. 19:00
ØRGANEK
18.02 | godz. 19:00
ØRGANEK
„Nazywam się Organek i mam w sercu ranę” – przedstawiał nam się w utworze otwierającym debiutancki album „Głupi”. Po czym deklarował: „Warto być kimś / Ale czy sobą? / Uniosę ten ciężar / I zacznę na nowo”. To wszystko prawda. Znany z zespołu SOFA Tomasz Organek sporo ryzykował zaczynając w 2014 roku od zera, debiutując pod własnym nazwiskiem z nową muzyką, ale dziś już wiemy, że było warto. Płyta pokryła się platyną, przyniosła mu Fryderyka i pozwoliła ruszyć w niekończącą się trasę. Fascynujące pieśni Ørganka, w których powaga miesza się z groteską, a wulgarność sąsiaduje z bezbronnym liryzmem, śpiewa dziś cała Polska. Wydany w 2016 roku album „Czarna Madonna” potwierdził tylko, że Ørganek jak nikt inny nad Wisłą czuje rock’n’rolla, w całej jego pełnej sprzeczności krasie – od bezczelnego, porywającego czadu po łamiące serce lamenty.
Kup Bilet
POLISH SOUNDS
LAM N
11.02 | godz. 19:00
LAM
11.02 | godz. 19:00
LAM
Klarnecista, kompozytor i improwizator Wacław Zimpel to jedna z najbardziej interesujących dziś postaci, działających na styku muzyki współczesnej, jazzu i alternatywy. Współpracował m.in. z Mikołajem Trzaską, Kenem Vandermarkiem i Evanem Ziporynem, był liderem m.in. Wacław Zimpel Quartet, Undivided i Hera. Ostatnio głównie działał solo – czego pięknym dowodem płyta „Lines” – ale ciągnęło wilka do lasu. W tym wypadku do gry zespołowej i do muzyki amerykańskich minimalistów, szczególnie przez Zimpla ulubionej. Zaprosił więc do współpracy Krzysztofa Dysa (znanego m.in. z zespołu Soundcheck i ze współpracy z Leną Piękniewską i Maciejem Fortuną), perkusistę Huberta Zemlera (świetnego solo i w zespołach, m.in. Slalom, Piętnastka, Incarnations, Babadag, Shy Albatross) oraz producenta Mooryca, odpowiedzialnego również za elektronikę. Rezultat? Oszałamiający.
Kup Bilet
NEXT WAVE
AUKSO PLAYS BRITTEN M
04.02 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS BRITTEN
04.02 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS BRITTEN
Urszula Kryger - sopran
Marek Moś - dyrygent
Benjamin Britten to pianista, dyrygent i przede wszystkim kompozytor, być może najwybitniejszy, jakim mogła się pochwalić Wielka Brytania w XX wieku. Przedstawić jego bogaty dorobek w jeden wieczór to rzecz niemożliwa, ale zakochać się w muzyce Anglika za sprawą trzech utworów – to wykonalne. „Simple Symphony” op. 4 to jedna z pierwszych ważnych kompozycji Brittena. Skończył ją i dedykował swojej nauczycielce gry na altówce młodzieniec ledwie dwudziestoletni, w dodatku wykorzystując tematy skomponowane w znacznie młodszym wieku. Obszerne fragmenty tego utworu znane są kinomanom ze ścieżki dźwiękowej „Kochanków z księżyca” Wesa Andersona. Program uzupełniają „Variations on a Theme of Frank Bridge” op. 10, skomponowane w 10 dni na zamówienie festiwalu w Salzburgu i „Les Illuminations” op. 18, poruszające pieśni, napisane do wierszy Arthura Rimbauda.
Kup Bilet
AUKSO MODERN
RYTMIKA / SERCE K
28.01 | godz. 11:00
RYTMIKA / SERCE
28.01 | godz. 11:00
RYTMIKA / SERCE
Joanna Bronisławska aka Asi Mina - prowadzenie Wszyscy rodzimy się perkusistami z bijącym sercem w naszej klatce piersiowej. Od początku do końca życia towarzyszy nam rytm, puls. Wspólnie spróbujemy się w niego słuchać i wydobyć z nas to co ukryte, nieuświadomione i pierwotne, a co nam w duszy gra. Wsłuchamy się także w brzmienie ciszy i wykonamy kompozycję Johna Cage'a 4‘33‘‘. Podzielimy się jabłkiem krojąc je na półnuty, ćwierćnuty i ósemki. Poznamy instrumenty perkusyjne z różnych stron świata m.in. azjatyckie bębny ramowe tary, ocean drum, i wiele innych przeszkadzajek, bo to najliczniejsza grupa instrumentów. Następnie wspólnie z AUKSO zaimprowizujemy tworząc RYTMOTEKĘ pełną bitów, stuków i puków korzystając z techniki body drumming – grania na swoim własnym ciele. Nauczymy się także jak grać na plastikowych kubkach czyli cupsować.
Kup Bilet
AUKSO4KIDS
XXANAXX P
21.01 | godz. 19:00
XXANAXX
21.01 | godz. 19:00
XXANAXX
Klaudia Szafrańska - wokal
Michał Wasilewski - instrumenty klawiszowe, elektronika
Wojciech Baranowski - instrumenty klawiszowe, gitara, wokal
Gniemowir Tomczyk - perkusja, sample
Telewizyjne talent-shows mają swoje grzechy, ale i zasługi – drogi Klaudii Szafrańskiej z Michałem Wasilewskim przecięły się za sprawą jej występu w „X-Factor”. Ona szukała wtedy producenta, on – doświadczony już w Projekcie NOD i jako Lance Flare – wokalistki. O tym, że dobrze się dobrali, przekonaliśmy się już w grudniu 2012 roku, gdy duet pochwalił się pierwszym singlem „Disappear”. Dowiedzieliśmy się również, że nazwa formacji, nawiązująca do leku psychotropowego, jest znacząca: brzmienie Xxanaxx jest senne i relaksacyjne, to muzyka taneczna, ale nawiązująca do takich modnych gatunków jak chillwave i witch house. Album „Triangles” potwierdził, że mamy do czynienia z objawieniem na rodzimej scenie elektronicznej, ale druga płyta grupy – „FWRD” – to zwrot w kierunku r’n’b i współczesnego popu. Bo ten Xxanaxx jest przede wszystkim lekiem na nudę.
Kup Bilet Posłuchaj HCH
POLISH SOUNDS
BARBARA KINGA MAJEWSKA & EMILIA SITARZ - WINTERREISE N
14.01 | godz. 19:00
BARBARA KINGA MAJEWSKA & EMILIA SITARZ - WINTERREISE
14.01 | godz. 19:00
BARBARA KINGA MAJEWSKA & EMILIA SITARZ - WINTERREISE
Barbara Kinga Majewska - śpiew
Emilia Sitarz - fortepian
Michał Libera - koncepcja
W tę „Podróż zimową” Franz Schubert wybrał się już na łożu śmierci, wiersze Wilhelma Müllera układając w uniwersalną i niezmiennie aktualną opowieść o miłości, odrzuceniu i samotności. Nie da się zliczyć wszystkich wykonań i reinterpretacji „Winterreise”, ale nowe odczytanie pieśni, współczesne i odważne, a zarazem pełne szacunku dla oryginału, wciąż jest możliwe. Dowodem wspólna płyta – a w konsekwencji i koncerty – Barbary Kingi Majewskiej i Emilii Sitarz. Majewska jest absolwentką wokalistyki i pedagogiki muzyki w Hochschule für Musik Detmold, studiowała śpiew solowy w Royal Academy of Music w Sztokholmie i muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Emilia Sitarz to absolwentka warszawskiej Akademii Muzycznej i mistrzowskich studiów podyplomowych w Hochschule für Musik w Rostocku. Współtworzy formacje Lutosławski Piano Duo i Kwadrofonik.
Kup Bilet Posłuchaj HCH
NEXT WAVE
AUKSO PLAYS PIAZZOLLA & VIVALDI M
07.01 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS PIAZZOLLA & VIVALDI
07.01 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS PIAZZOLLA & VIVALDI
Mariusz Patyra - skrzypce
Marcin Świątkiewicz - klawesyn
Co mają ze sobą wspólnego wirtuoz bandoneonu, odnowiciel tanga argentyńskiego Astor Piazzolla i Antonio Vivaldi, wenecki skrzypek, kompozytor i ksiądz, któremu – jak głosi legenda – zdarzało się przerywać msze i biec do zakrystii, by zapisać temat muzyczny, który właśnie pojawił mu się w głowie? Poza narodowością (bo Piazzolla urodził się w Argentynie, ale był dzieckiem włoskich imigrantów) na pewno temperament, manifestowany również w muzyce, ale też samą metodę – tango nuevo Piazzolli nawiązuje przecież do muzyki barokowej. Łączą ich też inspiracje – „Cztery pory roku” Vivaldiego można zestawić z „Czterema porami roku w Buenos Aires” Piazzolli, jak to uczynili chociażby Gidon Kremer i jego Kremerata Baltica na płycie „Eight Seasons”. Choć więc dzieliły ich epoki i kontynenty, spotkanie Astora i Antonia w Tychach nie będzie przypadkowe.
Kup Bilet Posłuchaj HCH
AUKSO MODERN
WE DRAW A P
17.12 | godz. 19:00
WE DRAW A
17.12 | godz. 19:00
WE DRAW A
EDM to skrót od terminu „Electronic Dance Music”. Używa się go dosyć niefortunnie na określenie kiczowatych nagrań tworzonych przez gwiazdy wielkich imprez tanecznych w USA w rodzaju Skrillexa, Aviciiego czy Davida Guetty. Koneserzy nowej elektroniki traktują ten gatunek z pogardą – a niesłusznie, bo okazuje się, że można w nim znaleźć takie brzmienia, które posłużą do stworzenia nie przerysowanej, ale stylowej muzyki.

Dowiódł tego... polski duet We Draw A. Tworzą go dwaj artyści znani z innych zespołów – Radek Krzyżanowski z tria Kamp! oraz Piotr Lewandowski z nieistniejącej już grupy Indigo Tree. Połączenie doświadczeń w tworzeniu nowoczesnego electro-popu z wokalnymi wpływami alternatywnego folku zaowocowały w tym przypadku stworzeniem efektownych piosenek, które zaskakują monumentalnym brzmieniem i hipnotyczną rytmiką.

Na dwóch płytach wydanych przez duet – „Moments” i „Ghost” – nie brak bowiem elementów typowo klubowych estetyk – techno, trance’u, no i wspomnianego EDM. Wszystko to sprawia, że nagrania We Draw A uwodzą eterycznym śpiewem Piotra Lewandowskiego, ale również porywają do ekstatycznego tańca galopującą rytmiką, przestrzenną elektroniką i euforycznym nastrojem. Trochę to przypomina dokonania Underworld – ale ma bardziej współczesny i rozbuchany ton.

Kup Bilet Posłuchaj HCH
POLISH SOUNDS
BRITTEN4KIDS K
17.12 | godz. 11:00
BRITTEN4KIDS
17.12 | godz. 11:00
BRITTEN4KIDS
Lidia Kućmierz - prowadzenie warsztatów W grudniu Marek Moś ze swoją orkiestrą, zaprasza na spotkanie BRITTEN4KIDS wieńczące serię AUKSO4KIDS w 2016 roku. Posłuchamy muzyki najwybitniejszego kompozytora brytyjskiego XX wieku – Benjamina Brittena. Tworzył on w większości dzieła operowe – maluchy będą więc miały wyjątkową okazję poznać kanon wokalistyki z kręgu muzyki współczesnej.

Britten urodził się na wschodzie Anglii w Lowestoft w hrabstwie Suffolk jako najmłodsze dziecko w rodzinie dentysty. Pierwsze lekcje gry na fortepianie i zapisu nutowego prowadziła jego matka. Studiował w Royal College of Music w Londynie, gdzie zapoznał się z muzyką Igora Strawińskiego, Gustawa Mahlera i Dymitra Szostakowicza, która stanowiła dla niego niewyczerpane źródło inspiracji.

Twórczość kompozytora jest wynikiem kompromisu między brytyjską tradycją, a szeroko pojętą nowoczesnością w muzyce  XX wieku. Styl jego muzyki odznacza się ciekawym naśladowaniem melodyki języka angielskiego, częstym stosowaniem w odmienny sposób tradycyjnych figur retorycznych, podporządkowaniem się neoklasycznej dyscyplinie formy, a zarazem skłonnością do podkreślania związków z literaturą.

„Britten udowodnił, że opera nie skończyła się wraz z XIX stuleciem; z jej dorobku korzystał umiejętnie, ale wprowadził też radykalne zmiany. Orkiestrę często ograniczał do kilkunastu instrumentów, a potrafił napełnić muzykę mnogością motywów. Wybierał tematy dotykające złożonych problemów moralnych, stąd jego opery nie poddają się jednoznacznym interpretacjom” – napisał krytyk, Jacek Marczyński.

Kup Bilet Posłuchaj HCH
AUKSO4KIDS
LUTOSŁAWSKI PIANO DUO N
10.12 | godz. 19:00
LUTOSŁAWSKI PIANO DUO
10.12 | godz. 19:00
LUTOSŁAWSKI PIANO DUO
Lutosławski Piano Duo feat. Joanna Duda & Misha Kozłowski Julius Eastman zmarł jako bezdomny narkoman w jednym ze szpitali w Buffalo. W prasie nie ukazała się nawet żadna notka o jego śmierci. Dopiero wiele lat później dowiedzieliśmy się, że straciliśmy jednego z najbardziej oryginalnych kompozytorów minimal music, który nie dość, że jako pierwszy próbował ją kojarzyć z popem, to również nasycał radykalnymi treściami, tworząc takie utwory jak „Evil Nigger” czy „Gay Guerilla”.

Wyobcowanie i odrzucenie była również udziałem Tomasza Sikorskiego. Nie przypadkowo jego utwory noszą takie tytuły jak „Samotność dźwięków” czy „Choroba na śmierć”. To on jako pierwszy kompozytor w Polsce tworzył ponad pół wieku temu własną wersję minimal music. Eksperymentował również z elektroniką, realizując abstrakcyjne preparacje z wykorzystaniem taśmy magnetofonowej. I jego dzieła odkryto dopiero wiele lat po śmierci.

Twórczość tych obu wizjonerów skojarzył na jednej płycie projekt Lutosławski Piano Duo, w skład którego wchodzą Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik z cenionej formacji Kwadrofonik. Podczas wykonania wybranych kompozycji Eastmanna wsparła ich druga para pianistów – Joanna Duda i Misha Kozłowski. W efekcie ten fortepianowy kwartet pokazał na albumie „Unchained”, że polska i amerykańska minimal music mają ze sobą wiele wspólnego.

Kup Bilet Posłuchaj HCH
NEXT WAVE
AUKSO PLAYS LUTOSŁAWSKI M
03.12 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS LUTOSŁAWSKI
03.12 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS LUTOSŁAWSKI
Maciej Kułakowski - wiolonczela
Marek Moś - dyrygent
Nazwa AUKSO, oznaczająca w greckim wzrastanie, stała się dewizą Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy. Odnosi się ona do aspiracji tworzących ją muzyków, a jednocześnie wyznacza kierunek ich artystycznej drogi. W tę ideę wpisuje się program edukacyjny „Letnia Filharmonia AUKSO” na Podlasiu, którego orkiestra jest gospodarzem. W wyjątkowej atmosferze jednego z najpiękniejszych zakątków Polski organizowane są kursy mistrzowskie, próby otwarte oraz koncerty, które przyciągają młodych muzyków i melomanów z całego kraju.

Trzy lata temu na inaugurację kolejnej części cyklu AUKSO zaprezentowało swoje wersje kompozycji Witolda Lutosławskiego. Potem tyski zespół zmierzył się z innymi dokonaniami wybitnego twórcy podczas koncertu „Polish Icons” w ramach festiwalu Sacrum Profanum – obok elektronicznych producentów w rodzaju Clarka, Miry Calix czy Skalpela. Nic dziwnego, że w lutym 2014 roku Marek Moś otrzymał Medal Roku Lutosławskiego za wybitny wkład w upowszechnienie muzyki i wiedzy o kompozytorze.

AUKSO podchodzi do twórczości mistrza z szacunkiem, ale bez lęku. Dlatego orkiestra wydobywa z takich utworów, jak „Musique Funèbre” czy „Garve” nieznane wcześniej wątki, otwierając je jednocześnie na współczesność. „Muzyki nie znajdziesz w dźwiękach. Jest zaklęta między nimi. Jest cyklem napięć, odprężeń, zawieszeń. Praca nad nią jest stałym poszukiwaniem sensu i próbą komunikacji ze słuchaczem. A słuchacz powinien być prowadzony przez ten wspaniały świat za rękę jak przez tajemniczy ogród. Muzyka to metafizyka. – powiedział kiedyś Marek Moś. I to idealnie oddaje ducha tego projektu.

Maciej Kułakowski

Rocznik 1996. Pochodzi z Gdańska. W latach 2009–2012 kształcił się w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Mannheim. Obecnie student Universität der Künste Berlin oraz Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Ma na swoim koncie wiele prestiżowych nagród, m.in.: I Nagrodę oraz Nagrodę Specjalną na X Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, II Nagrodę w konkursie solistów w ramach Morningside Music Bridge w Calgary, „Landgraf von Hessen Preis” dla najlepiej zapowiadającego się wiolonczelisty na Festiwalu Wiolonczelowym w Kronbergu, Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Interpretacji Muzyki XX i XXI wieku w Radziejowicach, czy I Nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku. Uczestnik wielu kursów muzycznych pod kierunkiem prof. F. Helmersona, M. Maisky'ego, T. Morka, G. Hoffmanna, P. Mullera, J. P. Maintza i I. Monighettiego. Od 2015 roku członek Tria im. Wiłkomirskich, z którym zrealizował album płytowy z utworami Antona Arensky'ego dla wytwórni DUX. Koncertował w wielu krajach Europy i świata jako kameralista i solista pod batutą wybitnych dyrygentów. Trzykrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureat programu stypendialnego „Młoda Polska”. Od 2014 roku stypendysta i student Musik Akademie w Liechtensteinie. Gra na wiolonczeli Charlesa Gaillarda z 1867 roku. 

Program

Witold Lutosławski

Uwertura smyczkowa
Preludia i fuga
***
Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i 13 instrumentów smyczkowych
Musique funèbre


Kup Bilet Posłuchaj HCH
AUKSO MODERN
LUTOSŁAWSKI4KIDS K
26.11 | godz. 11:00
LUTOSŁAWSKI4KIDS
26.11 | godz. 11:00
LUTOSŁAWSKI4KIDS
Lidia Kućmierz - prowadzenie warsztatów Podczas listopadowego spotkania z cyklu AUKSO4KIDS tyska orkiestra zmierzy się z wyjątkowym zadaniem – przybliżeniem najmłodszym słuchaczom ambitnej muzyki Witolda Lutosławskiego. Nie ma jednak wątpliwości, że zadanie się powiedzie, bo przecież twórczość tego kompozytora jest wyjątkowo bliska szefowi zespołu – Markowi Mosiowi.

- Na skutek choroby reumatycznej w dzieciństwie moje serce ma poważną wadę. Jestem po trzech operacjach i jednym zawale. Pierwsza operacja wymiany zastawki serca odbyła się w Krakowie. Miałem 25 lat, wkrótce był stan wojenny i cudem z tego wyszedłem. Druga operacja w Paryżu, wtedy pomogli mi Witold Lutosławski i Wojciech Kilar. Lutosławski był pod tym względem niezwykłym człowiekiem. Mnie uratował życie, wielu zaś młodym ludziom fundował stypendia twórcze – wspomina Moś.

Dziś śląski dyrygent i kierownik AUKSO spłaca swój dług wobec nieżyjącego kompozytora, promując jego muzykę w Polsce i za granicą. Nie jest to łatwe – ponieważ jego twórczość skupia w sobie najbardziej awangardowe wątki w muzyce współczesnej XX wieku – od neoklasyki do dodekafonii. Co ciekawe – ponoć nie miał on słuchu absolutnego i zdarzało mu się nie zauważać błędów w wysokości nut. 

Niewielu wie, że Lutosławski pisał również... piosenki dla dzieci. Powstało ich aż ponad czterdzieści – w tym  „Spóźniony słowik” i „O panu Tralalińskim” do słów Juliana Tuwima oraz cykl „Słomkowy łańcuszek”. Pisane od 1945 roku, nawiązywały w oryginalny sposób do polskiego folkloru, będąc jakby naturalną reakcją na zakaz wykonywania polskiej muzyki i zwalczanie polskości w latach okupacji.

Kup Bilet Posłuchaj HCH
AUKSO4KIDS
REBEKA P
19.11 | godz. 19:00
REBEKA
19.11 | godz. 19:00
REBEKA
Do niedawna wydawało się, że electro-popowe piosenki muszą być radosne, bo przecież tańczy się przy nich w klubach. Tymczasem poznański duet Rebeka pokazał, iż to nieprawda. W jego nagraniach melancholijne melodie niesione pełnym emocji głosem Iwony Skwarek kontrastują z klubowymi bitami serwowanymi przez Bartka Szczęsnego. I brzmi to świetnie! Nic więc dziwnego, że dzisiaj to jeden z najważniejszych projektów polskiej sceny electro-popowej.

Zaczynali skromnie – od realizowanych na domowym komputerze nagrań o oszczędnym brzmieniu. Ale i tak od razu wpadły one w ucho szefom portugalskiej wytwórni Discotexas, którzy umożliwili Rebece fonograficzny debiut w 2012 roku. Nic więc dziwnego, że duet szybko zaczął dawać koncerty na Zachodzie, od Anglii po Koreę. Kiedy do Warszawy zawitała po raz pierwszy ekipa słynnego Boiler Roomu, to właśnie Rebeka reprezentowała nasz kraj w polskiej edycji show.

Piosenki poznańskiego duetu to nie tylko poruszające melodie czy taneczna rytmika. Dwa wydane do tej pory albumy Iwony i Bartka – „Hellada” i „Davos” – niosą też intrygujące teksty. Pisząca je wokalistka sięga do spuścizny europejskiej kultury, by odnaleźć w niej uniwersalne treści, odpowiadające w zaskakujący sposób temu, co dzieje się tu i teraz, nie unikając również osobistych wyznań i deklaracji.

Kup Bilet Posłuchaj HCH
POLISH SOUNDS
MAŁE INSTRUMENTY N
12.11 | godz. 19:00
MAŁE INSTRUMENTY
12.11 | godz. 19:00
MAŁE INSTRUMENTY
Zanim zaczną grać, rozkładają wszystkie instrumenty na scenie. Organki, trąbki, bębenki, cymbałki, piszczałki, a nawet jakieś zabawki: grzechotki, kaczuszki, katarynki. Widzowie początkowo uśmiechają się z niedowierzaniem, ale kiedy wszystkie te dziwaczne przedmioty zaczynają wydawać z siebie dźwięki, układają się z nich fantazyjne symfonie, ujmujące swym niekonwencjonalnym brzmieniem i bajkową melodyką.

Tak gra ceniony zespół Małe Instrumenty, który założył dokładnie dekadę temu Paweł Romańczuk. Zebrawszy grupę podobnych mu wielbicieli egzotycznych dźwięków, dał się szybko poznać jako utalentowany kompozytor, tworzący abstrakcyjne soundtracki. Taki był pierwszy album formacji – „Antonisz” – zawierający muzykę do filmów polskiego mistrza awangardowych animacji, ale również liczne słuchowiska i audobooki zrealizowane przez formację.

Druga płyta Małych Instrumentów była poważniejszym wyzwaniem – zespół wziął bowiem na warsztat... kompozycje Fryderyka Chopina. Wykonując je na dwudziestu zabawkowych pianinkach,  wydobył z nich zupełnie niespodziewane emocje i nastroje, które w oczywisty sposób wyjątkowo bliskie są dzieciom. Płycie towarzyszy również książka - pierwsza na świecie prezentacja historii zabawkowego pianinka, będąca też niezobowiązującym przewodnikiem po eksperymentach w muzyce współczesnej z jego wykorzystaniem.

Kup Bilet Posłuchaj HCH
NEXT WAVE
AUKSO PLAYS BESTER M
05.11 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS BESTER
05.11 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS BESTER
Kiedyś był The Cracow Klezmer Band, teraz jest Bester Quartet. Obie formacje łączy postać lidera – akordeonisty i kompozytora Jarosława Bestera. To właśnie on jako pierwszy w Polsce pokazał, że klasycznie wykształceni instrumentaliści mogą znajdować inspirację i pasję w graniu muzyki klezmerskiej. Nic więc dziwnego, że jego zespoły szybko zaistniały poza Polską, zdobywając uznanie na całym Zachodzie.

Kluczem do zrozumienia sukcesu Bester Quartet jest duchowość. Krakowski akordeonista traktuje bowiem muzykę żydowską nie tylko jako zestaw takich a nie innych dźwięków, ale jako źródło mistycznej siły, wyrastającej z hebrajskiej religijności. To wyniesienie klezmerskiego grania na wyższy poziom zostało docenione przez samego Johna Zorna, guru jazzowej awangardy o ezoterycznym zacięciu.

Teraz z utworami Jarosława Bestera zmierzy się śląska orkiestra. To będzie niezwykłe spotkanie – bo stare i nowe kompozycje krakowskiego artysty, napisane przecież na skromny skład typowy dla muzyki klezmerskiej (akordeon, skrzypce, klarnet, kontrabas) zostaną przełożone na język, jakim posługuje się kameralny zespół symfoniczny, specjalizujący się w muzyce współczesnej. Efekty wspólnego występu AUKSO i Bester Quartetu na pewno będą fascynujące. „Te same utwory wykonywane dzisiaj, jutro na pewno nie będą brzmiały tak samo” – powiedział kiedyś Jarosław Bester. Nie inaczej będzie i w tym przypadku.

Kup Bilet Posłuchaj HCH
AUKSO MODERN
GUITAR4KIDS K
22.10 | godz. 11:00
GUITAR4KIDS
22.10 | godz. 11:00
GUITAR4KIDS
Lidia Kućmierz - prowadzenie warsztatów Podczas październikowej edycji cyklu AUKSO4KIDS tyska orkiestra odsłoni przed młodymi widzami tajniki i możliwości gry na gitarze. Spotkanie odbędzie się bowiem w ramach trwającej w tym czasie „Śląskiej Jesieni Gitarowej”.

Ten festiwal muzyczny odbywa się co dwa lata w Tychach od 1986 roku. W jego programie można znaleźć solowe recitale gitarzystów, ich występy z orkiestrami, konkurs gitarowy oraz towarzyszące wydarzeniu wystawy oraz sprzedaż sprzętu i wydawnictw. W tym roku impreza odbędzie się już po raz 26. a potrwa od 16 do 22 października.

Gitara to najpopularniejszy instrument strunowy szarpany, który odgrywa najważniejszą rolę w wielu gatunkach: bluesie, country, flamenco oraz w wielu formach klasycznego popu i rocka. Ale nie tylko. O tym dowiecie się z warsztatów!
Kup Bilet Posłuchaj HCH
AUKSO4KIDS
L.U.C P
15.10 | godz. 19:00
L.U.C
15.10 | godz. 19:00
L.U.C
Łukasz L.U.C Rostkowski od lat odważnie kroczy swoją indywidualną, ambitną ścieżką, często prowadzącą pod prąd, niezależną od trendów i mody. Dzięki konsekwencji, konceptualizmowi swych projektów i bezkompromisowości zbudował wyjątkowo eklektyczne i otwarte grono wiernych fanów zdobywając zarazem najważniejsze nagrody kulturalne w kraju m.in. Mateusza Trójki, Paszport Polityki, Yacha, nominacje do Fryderyków, Superjedynek i Gwarancji TVP Kultury.

Autor 10 albumów, zaangażowany także w łączenie różnych mediów oraz dziedzin sztuki z nauką (z fizyką czy historią), zapraszany do współpracy przez Centra Nauki, Muzea i Ośrodki Kultury, tworzy tak intensywnie, że zapomniał o własnym 10-leciu twórczości. Artysta postanowił zatrzymać się na chwilę i spełnić życzenie fanów. Od lat koncerto-performensy L.U.C a stanowiły zamknięty stylistycznie, konceptualne spektakle przygotowywane do kolejno wydawanych albumów. Postanowił więc przygotować serię specjalnych koncertów, na których w różnych konfiguracjach instrumentalnych można będzie usłyszeć wybrane przez fanów utwory przekrojowo, w luźnej, klubowej formule (Pozytywnie, Co z tą Polską, Karuzela Życia, Pukagastrofazy godzina, Sesja nie Procesja, Pospolite Ruszenie, Oda do Młodości). Trasie koncertowej towarzyszyć będzie promocja ogólnopolska przekrojowego wydawnictwa i długo oczekiwanego winyla podsumowującego wszystkie płyty.


Kup Bilet Posłuchaj HCH
POLISH SOUNDS
MARCIN MASECKI N
08.10 | godz. 19:00
MARCIN MASECKI
08.10 | godz. 19:00
MARCIN MASECKI
Jest jednym z tych talentów, które objawiły się na nowej fali muzyki improwizowanej, która pojawiła się na warszawskiej scenie muzycznej skupionej wokół niezależnej wytwórni Lado ABC. Dlatego nie przebiera w dźwiękach, współpracując zarówno z jazzowym Pink Freudem, rockową rodziną Waglewskich czy hip-hopowym Afrokolektywem. We własnej twórczości skupia się jednak na dwóch nurtach – jazzie i klasyce – podchodząc do nich w innowacyjny sposób.

Jako posiadający akademickie wykształcenie pianista zaczął od Bacha – jak w piosence Wodeckiego – nagrywając z własnej inicjatywy album „Die Kunst Der Fuge”. Potem postanowił skonfrontować się z rodzimą tradycją, śmiało poddając eksperymentalnym zabiegom „Polonezy”. Oba wydawnictwa okrzyknięto arcydziełami, stawiając ich autora w rzędzie najważniejszych dekonstruktorów klasyki. W końcu przyszedł czas na „Beethovena – ostatnie sonaty fortepianowe”.

Marcin Masecki nagrał tę płytę z... zatyczkami w uszach i w wygłuszających słuchawkach, chcąc przez to zachować taką samą wrażliwość, jaką miał kompozytor, który był już w trakcie tworzenia sonat głuchy. Mało tego – Polak zagrał na małym, zaledwie sześciooktawowym fortepianie, dalekim od ideału Steinwaya. W efekcie powstały szalenie ekspresyjne i rozedrgane interpretacje, nadające dziełu Beethovena zupełnie nowe życie.

Kup Bilet Posłuchaj HCH
NEXT WAVE
AUKSO PLAYS REICH M
01.10 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS REICH
01.10 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS REICH
Szczególnie interesująca dla orkiestry AUKSO jest strefa pogranicza – łączenie klasyki z jazzem, alternatywą, rockiem i poszukiwanie dla tych gatunków wspólnego mianownika – lub odwrotnie: zabawa przeciwieństwami i zderzanie odrębnych języków muzycznych. To dlatego formacja grała z takimi artystami, jak: Leszek Możdżer, Tomasz Stańko, Urszula Dudziak, Michał Urbaniak czy Motion Trio.

Szerokim echem w świecie odbiła się współpraca AUKSO z Jonnym Greenwoodem z grupy brytyjskiej Radiohead w ramach Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu w 2011 roku, która zaowocowała wydanym rok później głośnym albumem „Krzysztof Penderecki/Jonny Greenwood”. „AUKSO nie przestaje mnie zadziwiać – a dla Greenwooda zespół ten stał się chyba przez ostatnie miesiące bardziej fascynującym środowiskiem pracy niż Radiohead” – napisał wtedy Bartek Chaciński.

Współpraca ta miała swe źródło m.in. w wykonywaniu przez AUKSO kompozycji mistrza minimal music – Steve’a Reicha. Jego utwory pod batutą Marka Mosia wielokrotnie zabrzmiały w niezwykłych miejscach. Nic więc dziwnego, że pełne pasji wykonania „Different Trains” czy „Triple Quartet” autorstwa nowojorskiego mistrza precyzji i transowości będą kolejną niezwykle atrakcyjną pozycją dla miłośników AUKSO. Tym razem w Tychach.

Kup Bilet Posłuchaj HCH
AUKSO MODERN
REICH4KIDS K
24.09 | godz. 11:00
REICH4KIDS
24.09 | godz. 11:00
REICH4KIDS
Lidia Kućmierz - prowadzenie warsztatów Marek Moś i jego orkiestra inwestują w przyszłość – i dlatego powołali do życia cykl AUKSO4KIDS adresowany do najmłodszych słuchaczy w wieku od 6 do 12 lat. Chcą w ten sposób przekonać do muzyki współczesnej, uznawanej powszechnie za trudną i ambitną, tych, którzy za kilka lub kilkanaście lat będą stanowić publiczność filharmonii i innych sal koncertowych.

Pierwsze spotkanie z tego cyklu w tym sezonie koncertowym odbędzie się pod hasłem REICH4KIDS. Śląska orkiestra przybliży dzieciom sylwetkę i kompozycje amerykańskiego mistrza minimal music, które miały ogromny wpływ na współczesną popkulturę, choćby różne odmiany muzyki elektronicznej, od techno do ambientu.

Muzyka Steve'a Reicha wyprzedziła bowiem wszystkie te eksperymenty, które stały się fundamentem tego, co obecnie słuchamy w radiu, internecie, klubach czy na festiwalach. To hipnotyczne kompozycje skoncentrowane wokół powtarzalnych fraz, podszyte miarowym, podskórnym rytmem i tworzące wręcz psychodeliczny nastrój. Idealnym tego przykładem jest utwór „Different Trains”.

Dzieła Reicha stały się inspiracją dla muzyków różnych pokoleń. Pionier wykorzystywania w muzyce taśm z nagraniami otoczenia wpłynął na takich twórców jak Brian Eno, Peter Gabriel, David Bowie czy Radiohead. A w ostatnich latach zainspirował całe pokolenie didżejów i producentów muzyki klubowej we wszelkich jej odmianach.

Kup Bilet Posłuchaj HCH
AUKSO4KIDS
KAMP! P
17.09 | godz. 19:00
KAMP!
17.09 | godz. 19:00
KAMP!
Kiedy łódzki zespół KAMP! zaczynał swą działalność w 2007 roku jeszcze nikt się nie spodziewał, że electro-pop będzie tak popularny nad Wisłą jak teraz. Ale to właśnie dzięki Radkowi Krzyżanowskiemu, Michałowi Słodowemu i Tomaszowi Szpaderskiemu elektroniczne piosenki o porywających melodiach i transowej rytmice stały się tak atrakcyjne dla młodego pokolenia.

Zaczęli od koncertów – i nie dość, że zagrali we wszystkich liczących się klubach w Polsce, to pokazali się na najważniejszych festiwalach. I to właśnie występy na żywo zwróciły najpierw uwagę na Kamp! Okazało się bowiem, że electro-pop to nie trzech facetów stojących nieruchomo za klawiszami, ale ekspresyjne show z energetycznym frontmanem w roli głównej i pomysłowo opracowaną stroną wizualną.

Wydany w 2012 roku pierwszy album KAMP! był prawdziwą sensacją na polskim rynku, gdyż muzykom udało się na nim finezyjnie połączyć indie-popową wrażliwość z nowofalową nostalgią i współczesnymi aranżacjami. Opublikowana cztery lata później druga płyta tria wyniosła KAMP! na jeszcze wyższy poziom. „Orneta” jest kopalnią potencjalnych przebojów – ale okrążających szerokim łukiem wszelkie schematy gatunkowe” – pisał o niej Onet.

Kup Bilet Posłuchaj HCH
POLISH SOUNDS
WACŁAW ZIMPEL N
10.09 | godz. 19:00
WACŁAW ZIMPEL
10.09 | godz. 19:00
WACŁAW ZIMPEL
Kanon improwizacji na klarnecie basowym stworzył nieżyjący już amerykański muzyk Eric Dolphy. Myliłby się jednak ten, kto myślałby, że tego zestawu dźwięków nie da się już poszerzyć. Dowodem tego twórczość polskiego instrumentalisty - Wacława Zimpla. To wyjątkowo niespokojny duch, miotany między kolejnymi zespołami, od słynnej Hery, przez Irchę, po To Tu Orchestrę. Tak różne są bowiem jego inspiracje, wiodące od Johna Coltraine’a aż po Igora Strawińskiego.

Mnogość dokonań Zimpla sprawia, że czasem samemu trzeba wyłowić jedno z dzieł artysty i podkreślić jego ważność. Tak jest w przypadku płyty „Lines”. Na czym polega jej wyjątkowość? „Po pierwsze, chciałem, żeby większość linii melodycznych było zagranych na klarnetach. Miałem bardzo określoną wizję jak te linie mają być skonstruowane i czułem, że najbardziej naturalnie będzie wykonać je wszystkie samemu. Po drugie, ten materiał jest w dużo większej mierze skomponowany niż improwizowany, także śmiało mogłem nagrywać ślad po śladzie” – wyjaśnia twórca.

I rzeczywiście – „Lines” ujmuje wręcz matematyczna precyzją, którą Zimpel przekłada na hipnotyczną muzykę wywiedzioną z tradycji klasycznego minimalizmu spod znaku Terry’ego Rileya czy Steve’a Reicha. Słychać tu również echa tak bliskiej artyście world music – przede wszystkim w egzotycznych podziałach rytmicznych zapożyczonych z hinduskiego folkloru. A wszystko to uzupełnia organowa elektronika, zanurzając te eksperymenty w psychodelicznym nastroju.
Kup Bilet Posłuchaj HCH
NEXT WAVE
AUKSO PLAYS KILAR M
03.09 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS KILAR
03.09 | godz. 19:00
AUKSO PLAYS KILAR
Beata Bilińska - fortepian
Marek Moś - dyrygent

Śląska orkiestra AUKSO, powołana przez grupę absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach wspólnie z Markiem Mosiem, wybitnym skrzypkiem, dyrygentem i kameralistą, od początku swego istnienia miała być motorem dla artystycznych poszukiwań i twórczego rozwoju, wspólnego kreowania sztuki najwyższej jakości. I tak też się stało – w ciągu swej całej kariery zespół wykonał utwory najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych – Kilara, Góreckiego, Lutosławskiego, Pendereckiego czy Bacewicz.

Szczególnie mocna relacja łączy AUKSO z twórcą soundtracku do „Draculi” Coppoli. Los bowiem tak chciał, że pierwszą płytą wydaną po śmierci Wojciecha Kilara z jego muzyką, był album nagrany właśnie przez śląską orkiestrę. Mało tego – zmarły w 2013 roku geniusz czuwał jeszcze nad rejestracją wybranych przez Marka Mosia siedmiu kompozycji. Niestety – nie doczekał premiery albumu i koncertu z wykonaniem zawartego nań materiału. A trudno dziś wyobrazić sobie lepsze interpretacje „Orawy” czy „Ricordanzy” niż te w wersji AUKSO.

- Kiedy pojawiła się szansa realizacji od dawna wymarzonego projektu, poczułem się wyjątkowo podekscytowany. Możliwość uwiecznienia na płycie najważniejszych utworów Wojciecha Kilara była wielkim wyzwaniem. Dokonując wraz z kompozytorem wyboru utworów i spotykając się z nim na sesjach nagraniowych, nie przeczuwałem, że będzie to nasze ostatnie muzyczne przedsięwzięcie. Ciągle nie mogę w to uwierzyć – wyznaje Marek Moś.

Program:
Wojciech Kilar: Ricordanza, Orawa, II Koncert na fortepian i orkiestrę, Preludium chorałowe
Wolfgang Amadeus Mozart: Divertimento F-dur KV 138
Kup Bilet Posłuchaj HCH
AUKSO MODERN

BILETY.

Bilety na koncerty serii AUKSO MODERN, NEXT WAVE, POLISH SOUNDS i warsztaty AUKSO4KIDS są dostępne w punktach sprzedaży Ticketpro na terenie całego kraju (w Tychach w sklepach Empik i Saturn), w sklepie internetowym www.ticketpro.pl oraz w Mediatece na godzinę przed koncertem (w przypadku dostępności miejsc).

Do zakupu biletów ulgowych uprawnieni są za okazaniem odpowiedniego dokumentu: uczniowie, studenci do 26. roku życia, renciści, emeryci, osoby niepełnosprawne, posiadacze odznaki „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.


HCH.

HCH to duet radiowy Jacka Hawryluka i Bartka Chacińskiego. Byli sąsiadami na antenie od 1995 roku (Rozgłośnia Harcerska). Obok siebie zasiedli w 2004 roku. Najpierw w Czwórce (już jako HCH), teraz w Trójce. W radiowej Dwójce prowadzili czwartkowe Nokturny. Pojawiali się również jako duet w telewizyjnym WOKu – Wszystko o kulturze. Dla nas przygotowują autorskie omówienia koncertów w ramach cykli: AUKSO MODERN, NEXT WAVE i POLISH SOUNDS.
Posłuchaj HCH

fot. Grzegorz Śledź / PR2

MEDIATEKA.

Mediateka wg projektu Atelier Loegler Architekci powstała w części budynku, w którym kilkanaście lat temu miał powstać zespół szkół municypalnych. W budynku znajduje się sala koncertowa, której dysponentem jest AUKSO a także biblioteka i przestrzeń restauracyjna. W sali koncertowej o powierzchni 770m2 o eliptycznym kształcie i doskonałych parametrach akustycznych, znajdują się 334 miejsca na widowni. Wyposażona jest w najwyższej klasy system video–konferencyjny oraz system do projekcji filmowej 3D.

MAPA.

Mediateka znajduje się przy al. Marszałka Piłsudskiego 16. Najbliższy przystanek (2 minuty marszu) to Hala Sportowa, na którym zatrzymują się linie: A, C, F, W, 14, 36, Sz, 128 i 268.
asd

Partnerzy.

AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy

al. Marszałka Piłsudskiego 16
43-100 Tychy / Poland
aukso@aukso.pl

NIP: 6462941823
REGON: 363978687
BANK ING: 15 1050 1399 1000 0090 3089 5560

Ta strona używa plików cookies

Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.